Erasmus+ Project – Job Shadowing Portugal

In 2024-2025 nam de Podiumacademie Lier deel aan het Erasmus+ project Job Shadowing Portugal (KA122-ADU). Tijdens dit inspirerende traject werkten onze leerkrachten samen met de Portugese Curso de Música Silva Monteiro in Porto.

Gedurende enkele dagen observeerden en ondersteunden onze docenten hun Portugese collega’s. Ze ontdekten nieuwe digitale lesmethodes, creatieve werkvormen en artistieke technieken die het deeltijds kunstonderwijs verrijken.

Het project stond in het teken van digitale innovatie, internationalisering en artistieke uitwisseling. De ervaring verbreedde onze blik, versterkte onze Europese samenwerking en zorgde voor een frisse impuls binnen onze eigen lespraktijk.

De opgedane kennis en inspiratie werden nadien gedeeld binnen de lespraktijken, zodat de hele schoolgemeenschap kon meegenieten van deze boeiende internationale ervaring.

“Het was bijzonder verrijkend om in een ander land te zien hoe collega’s hetzelfde vak benaderen – welke accenten ze leggen, welke methodes ze gebruiken. Dat zet je aan om met frisse blik en op een fijne, kritische manier naar je eigen lespraktijk te kijken. Ook de verbinding met onze eigen collega’s kreeg extra diepgang; door de afstand en de tijd samen konden we eindelijk echt praten over didactiek en pedagogische thema’s.” deelnemende docent Patricia Bernaerts



FASE – Food waste And STEAM Education is een innovatief Europees initiatief dat zich richt op het combineren van onderwijs in de STEAM-vakgebieden (Wetenschap, Technologie, Engineering, Kunst en Wiskunde) met een maatschappelijk relevant thema: voedselverspilling.

 

In dit project werken partners uit verschillende landen samen om leerlingen en docenten te inspireren en uit te rusten met kennis, vaardigheden en creatieve ideeën. Het doel? De bewustwording vergroten rond voedselverspilling én interventies ontwikkelen die een positieve impact hebben op school- en lokale gemeenschappen.

 

Waar draait het om?

 

  • Onderwijs & innovatie: door middel van STEAM-methodes worden leerlingen actief betrokken in onderzoek, experimenten en ontwerpprojecten rond voedselverspilling.
  • Brug naar de praktijk: het project faciliteert concrete activiteiten, educatieve tools en samenwerkingen met lokale actoren om de theorie in de realiteit te brengen.
  • Cultureel & internationaal leren: door de samenwerking tussen Europese scholen en partners delen deelnemers ervaringen, best practices en werken ze aan gezamenlijke doelen.
  • Duurzaamheid & maatschappelijk engagement: FASE wil een gedragsverandering stimuleren: het verkleinen van voedselverspilling op school, in gezinnen en in de bredere gemeenschap.

 

Wat levert het op?

 

  • Een reeks innovatieve lespakketten en tools die docenten kunnen integreren in hun STEAM-lessen.
  • Projecten en uitdagingen waarbij leerlingen met eigen ideeën en oplossingen komen om voedselverspilling tegen te gaan.
  • Verhoogd bewustzijn en betrokkenheid rond duurzame ontwikkeling, circulaire economie én voedselveiligheid.
  • Een netwerk van scholen, onderzoeksinstellingen en maatschappelijke organisaties die samen werken aan een groenere toekomst.

 

Meer weten over FASE, je vind alles op https://foodwastesteameducation.com/

 

“Het is prachtig om rond zo’n relevant thema samen te werken met partners uit verschillende landen. Via het FASE-project zoeken we naar een artistieke manier om de bewustwording rond voedselverspilling te vergroten. Het is inspirerend om te zien hoe jongeren zich in korte tijd verbinden en samen creatief aan de slag gaan, ik kan niet wachten om het resultaat te zien.” deelnemende docent Emma Van Roey

‘Erasmus+: three different countries. Bringing together different origins, customs and aesthetics in an art project. Extremely challenging, extremely fascinating!’ deelnemende docent Dirk Proost 

‘ …  ‘ deelnemende leerling Charlotte Van Looy